Ik: “Hee Siri!”
Siri: “Hallo Chiara”
Ik: “Schrijf een blog over hoe kunstmatige intelligentie nu en in de toekomst kan bijdragen aan een aantrekkelijker leerproces!”
Siri: “Dit is wat ik op het web heb gevonden daarover”.

Siri schreef helaas geen blog voor me, maar verwees me naar een aantal nutteloze webpagina’s. Oké, zo ver zijn we dus nog niet, maar artificial intelligence (AI) is wel hét nieuwe buzz-woord in de wereld van leren en innoveren. En terecht!

Wat is AI eigenlijk? Professor Goethals van de Universiteit van Antwerpen spreekt van kunstmatige intelligentie zodra apparaten intelligent gedrag vertonen. Enig idee wat de vierkantswortel van 1281 is? Je rekenmachine wel. “Ik vind mijn rekenmachine dan ook intelligent”, verduidelijkt Goethals. Persoonlijk vind ik dat wel een heel erg breed gebruik van de term, op deze manier kunnen de meest eenvoudige vormen van data-‘analyse’ al onder de noemer AI worden geplaatst. Een rekenmachine kan geen voorspellingen doen aan de hand van alle data die zijn binnengekomen. De wat sterkere vormen van AI kunnen dit wél door gebruik te maken van algoritmen. Nog een stapje verder in de AI-wereld is het zelflerend vermogen; het zelfstandig kunnen ontwikkelen van nieuwe algoritmen, het kunnen nemen van beslissingen zonder menselijke input.

Hoe wordt AI nu al veelvuldig gebruikt in de wereld van learning & development? AI kan bijdragen aan een aantrekkelijker leerproces, bijvoorbeeld doordat de user experience van leerplatformen wordt verbeterd. Op basis van ‘kennis’ over de lerende krijgt deze specifieke informatie op een specifieke manier gepresenteerd. Hoe meer data, hoe ‘scherper’ de leerervaring van de lerende is. Daarnaast biedt AI leerkrachten en managers meer inzicht in de voortgang en ontwikkeling van de lerenden. Bovendien kan AI repetitieve taken automatiseren, zoals het beantwoorden van FAQ’s en het nakijken van antwoorden en toetsen. Lerenden krijgen daardoor sneller en meer gerichter antwoord en feedback. De verwachting is dat AI in een rap tempo zal kunnen leiden tot verregaande gepersonaliseerde leeromgevingen.

“A leaders job is to look into the future, and see the organization not as it is, but as it should be” – Jack Welch

Ik kan deze blog laten bestaan uit lange lappen met tekst over AI, haar toepassingen, en ontwikkeling! Maar het lijkt me wijs om je hier, als je dat tenminste nog niet gedaan hebt, zélf goed in te verdiepen! Up-to-date kennis van huidige technologieën en hoe deze zich ontwikkelen helpt je namelijk om goede keuzes voor je (medewerkers in je) organisatie te maken. Om, bij wijze van spreken, morgen geen bibliotheek te bouwen, maar iets wat past binnen deze en de toekomstige tijdsgeest. Nog meer ‘bij wijze van spreken-voorbeelden’: Waarom debatteren over meer asfalt, als nu al bekend is dat zelf-rijdende auto’s straks de norm zijn? Waarom geld stoppen in kolencentrales, terwijl iedereen weet dat fossiele brandstoffen eindig zijn en het lonender is om te investeren in wind- of zonne-energie? (Zie dit artikel). En waarom geld stoppen in cursussen van A tot Z, terwijl AI je medewerkers precies die content aan kan reiken die ze nodig hebben? Waarom je visie inperken en investeren in een relatief achterhaalde techniek voor een leeroplossing voor je medewerkers, wanneer je weet dat deze in de nabije toekomst het onderspit delft?

Comments are closed.