…roept bijna nooit iemand, ook al toont onderzoek aan dat een organisatie met een high performing bedrijfscultuur effectiever leert van hun fouten dan van hun successen! Fouten maken is nodig om te kunnen leren en te weten of iets wel of niet werkt.

Persoonlijk ben ik nog aan het leren om te leren van fouten. Ik ben altijd behoorlijk perfectionistisch geweest. Vroeger vond ik het verschrikkelijk als er iets ‘fout’ ging, dat voelde als een totale mislukking. Alles wat ik deed wilde ik goed doen, en het liefst perfect. Ik wilde zo graag slim overkomen en ik zocht bevestiging; van leerkrachten, mijn ouders en waarschijnlijk vooral van mezelf. Mijn grote angst was om te falen, om dom over te komen, afgewezen te worden. De Nederlandse afrekencultuur van die tijd hielp zeker niet mee. Kritiek kwam over als een bedreiging, het succes van anderen schrok mij af, en bij feedback nam ik een defensieve houding aan. Het resultaat kun je al wel raden: ik durfde veel minder risico te nemen, uit angst om vooral niet te falen of fouten te maken. Ik was mijn eigen grootste ontwikkel-vijand! Een ‘fixed mindset’ had ik. Uit onderzoek blijkt dat je moet beseffen dat het nodig is om fouten te maken om te leren, om je te kunnen ontwikkelen. Het heeft lang geduurd voordat ik dit enigszins begon in te zien. Beetje bij beetje leerde ik dat kritiek iets was waar ik van kon leren, en werd ik geïnspireerd door talenten van anderen in plaats van ontmoedigd en geïntimideerd. Meer en meer kreeg ik een ‘growth mindset’.
Ze zijn nog weleens in gesprek met elkaar hoor, die mindsets….

Fixed mindset: “Weet je zeker dat je dit kan? Volgens mij heb je dat talent niet”.
Growth mindset: “Jawel joh, dit is een leuke uitdaging, en ik geloof dat ik dat wel kan: als ik er tijd en moeite in stop moet het wel lukken.
Fixed mindset: “Maar wat als je faalt? Dan ben je een loser! Doe het niet! Bescherm jezelf tegen falen en behoud je waardigheid!”
Growth mindset: “Sorry, zei je iets? Ik verstond je niet…”

Sinds ik bij YouKnow werk wordt mijn fixed mindset behoorlijk aangepakt! Ik herinner me nog dat ik bij een van onze eerste opdrachten voor een groot deel verantwoordelijk was voor het opzetten van een contentmodel van een platform voor elektromechanisch onderhoud. Mijn fixed mindset liet meteen weer van zich horen: “Ho eens! E-lek-tro-me-cha-nisch onderhoud!?! Ik heb totaal geen technisch inzicht, ik kan dit niet!” Nou, ik heb flink geëxperimenteerd, daar ook alle ruimte voor gekregen, maar uiteindelijk heb ik, samen met experts, gewoon een super goed model gecreëerd met deze technische inhoud! Ikke! Moi!
YouKnow gelooft dat het in deze VUCA-wereld nodig is om te experimenteren, ‘fouten’ te maken. Bij het proberen van nieuwe dingen hoort automatisch het maken van fouten. Ze kunnen zelfs een wegwijzer vormen voor vernieuwing! Als we nooit fouten maken gaan we te voorzichtig te werk en zijn we per definitie niet innovatief. Bij YouKnow leer ik om tegen mezelf te zeggen: “sometimes you win, sometimes you learn”.

Ik ben benieuwd welke mindset jij default hebt, en welke mindset in jouw organisatie wordt gestimuleerd?

Comments are closed.