“Die e-learning module over veiligheid werd me echt op een uiterst saaie en langdradige manier door de strot geduwd” zei mijn moeder, geboren in 1948, die vrijwilligerswerk doet in een ziekenhuis gister toen ik op bezoek was voor het eten. Vanwege die kritische noot schoot een gedachte over iets met een appel en een boom door mijn hoofd, maar dit terzijde. Haar relaas ging verder: “Tuurlijk is het een uitdaging om meer dan 6000 mensen met een totaal verschillende achtergrond zo ver te krijgen dat bepaalde informatie goed binnenkomt én goed wordt opgeslagen, maar hier hadden ze toch écht wel wat beter hun best op kunnen doen zeg”.

Ik had toen kunnen zeggen: “goh mam, je moet m’n vorige blog eens lezen, waar ik het had over dat traditionele e-learning ‘uit’ is en ‘lean learning’ ‘in’ is”. Vervolgens had ik haar uitleg kunnen geven over het verschil tussen push- en pull-e-learning. En hoe je ervoor kan zorgen dat je bij beide ervaringen zo optimaal mogelijk leert. Als afsluiter zou ik kunnen vertellen hoe we dit bij YouKnow doen. Dan zou mijn reactie ongeveer zoiets zijn:

“Die e-learning module die jij gevolgd hebt, is waarschijnlijk verplichte stof. Ze noemen dat ook wel eens ‘push-e-learning’: De content wordt als het ware naar je toegeduwd. Zo te horen sloot deze module niet helemaal aan bij jouw achtergrondkennis en leervoorkeur. Iedere gebruiker moest dezelfde stof, content, op eenzelfde manier van A tot en met Z doorlopen. Dat had in principe anders gekund. Door een slimme combinatie van afwisselende content en interacties zou een e-learning programma aan de ‘achterkant’ kunnen zien wat je al wel en wat je nog niet weet, en wat je leervoorkeur is. Dit zorgt voor een zo optimaal mogelijk verloop van jouw leerbeleving bij de push-e-learning.
Als de stof niet verplicht was, en het ziekenhuis zijn werknemers wilde stimuleren of faciliteren in leren hadden ze beter korte brokjes, ook wel learning bites of nuggets genoemd, aan informatie kunnen aanbieden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen dan beter leren. Het aanbieden van korte brokjes digitale informatie met behulp van technologie is een groeiende trend. Weg met alle overbodige ballast! Je kunt dan precies wanneer jij het nodig vindt, op je mobiel of elk ander device, snel even wat informatie opzoeken over hoe om te gaan met patiënten in een bepaalde situatie. Dit werkt op een pull-manier. Je moet zelf de content naar je toe trekken. Zo geeft de organisatie trouwens ook meer regie over het leren aan de medewerkers zelf.
Met dit soort vraagstukken zijn we op mijn werk ook bezig. We kijken waar de leerbehoeften van een organisatie liggen. We verzamelen, samen met inhoudsexperts, de benodigde content en bepalen leerdoelen. We ontwikkelen de content en de het ontwerp van de achterkant van de software voor een optimaal verloop van jouw eigen leerbeleving, of het nu push- en/of pull-learning is. Een systeem kan naast je niveau en je leervoorkeur bijvoorbeeld ook lezen welke content je ‘naar je toe hebt getrokken’; welke informatie je interessant vindt. Op basis van meerdere variabelen kan automatisch een persoonlijk leerpad voor je aangeboden worden. Dit leerpad past zich telkens aan en groeit met jou mee. Het systeem kan er ook voor zorgen dat je wordt ingedeeld binnen verschillende leergroepen binnen de organisatie zodat je op de juiste plek bij de juiste mensen komt met je vragen.”

Maar dat ging me allemaal wat te ver voor een maandagavond, dus zei ik “o ja, wat vervelend. Is er nog wat pompoensoep?”

2 Comments

  1. Bas-
    22 februari 2017 at 00:44

    Heerlijk pompoensoep! Maar eh dit is super interessant voor mijn werkplek. ( vroeger onze werkplek)
    Op verschillende niveaus worden bij ons protocollen geschapen, gevormd of geschreven die niet aankomen of blijven hangen bij de mensen die ze moeten gebruiken. ( of ten minste als richtlijn kunnen gebruiken.)
    Deze nuggets waar je over schrijft zijn een uitstekend middel om de kennis daar te krijgen waar en wanneer ze nodig is.

    • Chiara Krol-
      23 februari 2017 at 09:25

      Hee Bas! Leuk om je hier tegen te komen! Goed om te horen dat jullie daar zo hard bezig zijn met protocollen, die waren er ‘in mijn tijd’ nog niet. Maar protocollen ontwikkel je inderdaad niet om ze vervolgens in de kast te leggen omdat ze niet aanslaan bij de medewerkers. Misschien kan je het idee van ‘lean learning’ en nuggets eens opperen bij de afdeling Opleiding en Ontwikkeling?